Sunda Sara

Alla inlägg den 24 november 2014

Av Sara - 24 november 2014 15:16

Om jag nu inte är gravid så är det dags för preventivmedel. Kan inte köra på säkra perioder och sedan gå och undra. Tar onödigt med energi. Så efter att ha läst på massor har jag bestämt mig för att vi prövar kondom. Känns inte det bra går vi över till kopparspiral. Vill inte stoppa i kroppen hormoner och därmed rubba/pausa min egen cykel nu när kroppen väl funkat en gång. Pessar låter för omständigt och även temperaturmätning. Jag vill ha det så naturligt som möjligt för min kropp och så lite som möjligt att tänka på/fixa med.

Av Sara - 24 november 2014 15:02

Imorn är mensen en vecka sen. Gick förbi Apoteket idag och köpte ett två-pack graviditetstest. Om inte mensen kommit imorn bitti tänker jag ta ett test till. Vet faktiskt inte vilket utfall jag hoppas på. Tror jag blir besviken av ett minus och livrädd av ett plus.

Jag kommer bära på en inre stress till den dagen vi har fått de barn vi vill ha. Ofrivillig barnlöshet i så många år sätter sina spår. Det tog 2,5 år att bli gravid med min älskade sexmånaders. Såklart vore det underbart att bli spontangravid nästa gång. Slippa ångest, besvikelse, avundsjuka och nya behandlingar. Så på ett sätt skulle en ny graviditet nu ta bort framtida fallgropar för utmattningen. En stor stress skulle försvinna.

Samtidigt. Jag har just haft ett återfall och varit sjukskriven. Jag är påväg upp igen. Just nu halvtidssjuk, snart förhoppningsvis bara en fjärdedelssjuk. Jag vill fortsätta min väg mot ett friskt och balanserat liv. En ny graviditet skulle dra ut på förloppet. Det skulle bli tungt både för mig och sambon. Och sonen, hur skulle han påverkas? Ett syskon är såklart alltid en gåva, men är det värt en frånvarande sjuk mamma? Kanske överdriver jag. Att jag går undan någon timme per dag kanske bara gynnar vår relation och för den delen hans relation till sin pappa.

Av Sara - 24 november 2014 04:41

Jag är så less. Jag behöver sömnen så väl. Återhämtning. Energi. Ändå ligger jag här och vrider och vänder mig i sängen igen. Förkylningen väckte mig och utmattningen håller mig vaken. Den och katten. Jag känner mig stressad. Stressad över att bebisen också håller på att bli sjuk och därför sover oroligt uppe hos sambon. Stressad över att det gör sambon trött och att jag behöver avlasta. Trodde tidigt sänggående skulle ge mig återhämtning före eventuell matning och pysslande med bebisen. Men icke. Svårt att somna igår kväll. La mig 22 och somnade vid 00? Vaknade vid 03:30 igen. Känns onödigt att somna om nu, eftersom bebis och sambo ändå snart väcker mig. Tankfälla deluxe. Känner mig pressad att börja dela bebisens bättre med sambon igen. Tänker att han har tagit nätterna så många veckor nu. Det känns orättvist och tungt för honom. Känner mig pressad att vara friskare än jag är. Hur länge ska jag sova i gästrummet egentligen? Ångrar att jag för tre nätter sedan la mig att sova hos familjen. Hade två bra nätter i ryggen med oavbruten sjutimmarssömn och var alldeles för kaxig. Sen gick det raskt utför. Bebisen hade gnälligaste natten på evigheter och vaknade hela tiden. Jag blev psykiskt vansinnig av att få så upphackad sömn och efter några omgångar låg jag vaken. Igen. Sedan två nätter tillbaka på gästsoffan, men inte kan jag sova för det. Känner pressen att klara nätter med bebisen. Min sambo säger att det inte är någon fara, men jag tror honom inte. Och såklart stressen över att sömnproblemen återvänder när jag ska kliva in i tredje upptrappningsveckan. Har jag gjort för mycket? Vilat för lite? Är uppe i varv igen? Kommer jag snart få ett nytt återfall? Behöver jag två dagars paus? Få vara förkyld och kurera mig i lugn och ro? Men sambons arbetsgivare kommer bli vansinnig. Mer frånvaro. Det gör mig också stressad. Allas krav på att jag måste klara upptrappningen. Krav om att leverera trots förkylningen. Förkylning är inte något som folk normalt sjukskriver sig för. Och stressen över att läkaren kommer ringa i veckan. Hatar läkarsamtal.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Livet kan aldrig bli som förut efter en utmattningsdepression, men visst borde det kunna bli bra ändå? Här kommer jag skriva om min väg mot balans och ett meningsfullt liv! Fröken duktig får stiga åt sidan och ge plats åt mig själv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<<
November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards