Sunda Sara

Alla inlägg den 14 december 2014

Av Sara - 14 december 2014 17:20

Mörka tankar smyger närmare. Lurar runt hörnet och står redo ifall jag sänker garden. Jag är trött, det är därför jag tänker mörkt. Jag önskar att kopplingen inte var så direkt. Men jag vet. Jag gjorde för mycket igår. Dessutom för andras skull. Jag betalar deras räkning nu i min ensamhet.

Jag hatar när mörkret omsluter mig. Det är som att bli avskärmad från verkligheten. Bli blind från allt fantastiskt jag har i mitt liv. Bli avtrubbad i kärleken. Sålla bort allt positivt och förstora det negativa.

Jag. Måste. Vila.

Av Sara - 14 december 2014 12:25

Så är den där och flåsar mig i nacken igen. Hinner vi träffa alla? På vilket sätt, vilka dagar och var? Blir alla nöjda? Blir jag själv nöjd? Pallar jag trycket? Behöver vi planera in mer luft i almemackan?

Min enda önskan är att få vara frisk på jul. Hålla balansen. Finnas där för bebisen. Det är svårt att säga nej i juletider. Det finns så många förväntningar. Så många som ska bli nöjda. Det är ännu svårare att säga ja och nej. Veta vad jag ska begränsa och vad som jag faktiskt klarar och vill.

Jag är trött idag. Kommer börja den kommande veckan med två längre dagar. Kanske lyckas jag vila torsdag, men kommer nog ändå vara trött på söndag. Behöva den dagen tom. Vi har inplanerat besök av svärföräldrarna, kanske ska flytta på det? På onsdag åker vi till mina föräldrar, kommer hem torsdag.

Jag vägrar åka jojo. Vill inte överbelasta mig, för att sedan bli sjuk och behöva vila i ångest. Varför måste allt tryckas in på några få dagar? Jag vet inte om jag gillar jul. Det är så svårt att begränsa. Och även om man begränsar varje sak för sig, blir totalen mycket. Ska jag skicka iväg mina pojkar till svärföräldrarna själva en dag? För att vila själv?

Av Sara - 14 december 2014 10:30

Grät av trötthet när sambon kom hem igårkväll. Då hade jag haft sonen själv från halv 10 på morgonen till 23 på kvällen. Vi hade varit på äventyr i stan med en annan bebis och hans mamma. Vi behövde komma ut. Det funkar inte att bara vara hemma och ute på promenad, lillgossen behöver mer stimulans. Jag med!

Så egentligen inte fel på stimulansen. Inte fel att vara aktiv. Men lite lång dag. Dåligt med återhämtning. Jag är faktiskt halvtidssjukskriven. Även på helgen. Sambon hade dock julbord på jobbet efter dagens lördagspass och jag klarade inte neka honom det när han satt nedstämd vid köksbordet och kände sig utanför. Så dealen blev julbord och sen hem, ingen utgång. Men det blev ändå lång dag för mig.

Idag är det vilodag. Ladda batterierna för nästa vecka. Sista veckan innan jul. Julveckan är lyxig iår. Sambon har fått ledigt mån och tis utöver ons, tors, fre och sön. Så han jobbar bara lördagen! Lyx, lyx, lyx! Såklart kommer tiden behövas. För att orka träffa både min och hans familj. Och just därför så värdefullt. Kanske får jag fira min första friska jul på flera år?

Veckan som kommer känns lite tuff. Sambon jobbar 15-19 och jag planerar gå på öppna förskola 13:30-16. Så rent krasst trappar jag upp till 75% mån och tis. Kanske kan jag se det som träning inför januari då det blir 75% alla dagar! Känns iaf bra att ha julkort och de flesta julklappar klara. Ha gett sjukgymnasten en liten julpresent och fixat bebisens julkläder. Slippa stressa med det veckan före jul. Dock har jag några saker kvar på min "vill göra" lista, nämligen gå till frissan! Och kolla genom min garderob om jag själv har något fint att ta på.

Presentation

Livet kan aldrig bli som förut efter en utmattningsdepression, men visst borde det kunna bli bra ändå? Här kommer jag skriva om min väg mot balans och ett meningsfullt liv! Fröken duktig får stiga åt sidan och ge plats åt mig själv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards