Sunda Sara

Alla inlägg den 18 december 2014

Av Sara - 18 december 2014 14:24

Som fd utbränd har jag blivit alltför väl bekant med kroppens varningslampor. Förr ignorerade jag dem. Huvudvärk har väl alla ibland? Likaså stela och ömma axlar. Måste vara all tid framför datorn? Nä, ta två alvedon och lägg i en växel till.

Jag har nu äntligen lärt mig respektera kroppen. Mina alldeles egna varningssignaler som jag nu och i framtiden behöver vara vaksam på. För att må bra. För att inte bli sjuk igen. För att kunna finnas där för min son. Alla har olika signaler, det här är mina:

1) Stel och ont i axlarna. Det här är ofta den tidigaste signalen. När jag är stressad och pressad drar jag upp axlarna och spänner mig. Någon form av försvarsställning antar jag. Säkert andvändbart på stenåldern, men nu resulterar det bara i smärta.

2) Huvudvärk. Inte så vanlig längre, eftersom jag ser till att vila och återhämta mig innan de spända axlarna leder till spänningshuvudvärk.

3) Varm och eksemig. Det är fascinerande hur eksemen blommar upp när jag känner krav eller när allt rullar på för fort. Det här är också ett symptom som kommer snabbt. Lugnar jag med mig tonar de snabbt bort igen. Kör jag på blir de djävulska. Det här är väldigt smart av kroppen. För hur mycket jag än vill köra på och blunda för kroppens behov av vila, så är det inte kul att gå ut bland folk med igensvullna ögon. En kille på jobbet tog mig åt sidan en gång och frågade om min sambo var våldsam...

4) Sömnstörningar. Vaknar vid tre med snurrande tankar. Ligger vaken i timmar, trött men utan att kunna somna. Det här är ett allvarligt symptom. Bromsar jag inte här startar en väldigt negativ spiral. För att återhämta mig behöver jag sömn, men för att kunna sova behöver jag återhämta mig. Det här behöver brytas snabbt!

5) Ångest och svarta tankar. När allt känns omöjligt. När problemen är många och lösningarna obefintliga. När allt känns som krav och måsten. När otillräckligheten äter upp mig. När jag inte längre vill leva. Det här är ett sent symptom. När jag kommer hit är det handbromsen som gäller på riktigt. Det är fruktansvärt att vara i detta mörker.

Av Sara - 18 december 2014 08:45

Tankarna far hit och dit. Påbörjar något för att direkt hoppa till nästa tanke mitt i. Stort och smått blandas. Saker som hänt, sagts, lästs och gjorts. I en salig blandning. Jag var vaken inatt med dessa tankar, men tack och lov ångestfri. Tror det kallas hjärnstress? Jag har fått lite mycket intryck på slutet. Behöver få bearbeta dem i lugn och ro. Inte tillföra nytt. Idag är sambon ledig, ska försöka tänka mig för och vila hjärnan idag. Bara vara hemma och pyssla.

Presentation

Livet kan aldrig bli som förut efter en utmattningsdepression, men visst borde det kunna bli bra ändå? Här kommer jag skriva om min väg mot balans och ett meningsfullt liv! Fröken duktig får stiga åt sidan och ge plats åt mig själv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards